headerLogo2b-18pt-myriadpro

İSA'NIN İKİLİ DOĞASI 3- İsa’nın İlahi Varlığı ve İnsanlığıyla İlgili Çeşitli Düşünce Ekolleri

12 image9697 cross long 45İnsanla cennet arasındaki tek engel günahtır. Tanrı buna nasıl karşılık verdi? Aşağıdaki peygamberlik bu konuya ışık turuyor:

“Yine de RAB hepimizin cezasını ona yükledi.” İsa bu konuda ne diyor? “Ben iyi çobanım. İyi çoban koyunları uğruna canını verir...Canımı kimse benden alamaz ben onu kendiliğimden veririm. Onu vermeye de tekrar geri almaya yetkim var.” (Yuhanna 10:11, 18, İncil)

Suçlarımızı yükleniyor, bedellerini ödüyor ve taşıyor!

Daha önce yaşamış herkesin – Kurban dışında- yaşamından sanki kirli bir yumak yapılmıştı. Kurban günahsızdı. Bu yumak o kadar kokuşmuş, o kadar kötü, o kadar korkunç ki kimse kilometrelerce öteden bile yanına yaklaşmak istemiyor. Çağların toplu karanlığıyla neredeyse nabzı bir atıyor. Yumağın içinde kralların ve fatihlerin açıkça işledikleri günahları ve bankacı, politikacı ve başka bir sürü kişinin gizli saklı günahlarını görüyoruz. Yumak, Hitler’in korkunç işleri ve Çin’de Golmud kentinde yaşayan ayakkabıcının bir yaşam boyu karısına karşı işlediği sevgisiz davranışların günahlarıyla kabarıyor. Tanrı ayakkabıcının kötü komşusunun ve başka kadınlarla gece geç vakitlerdeki ilişkilerini de buna kattı. Nitekim, Tanrı yaşamış olan hiçbir erkek ve kadının evlilik dışı ilişkilerini unutmadı. Kadınların ve erkeklerin işlediği bütün iğrenç cinsel günah bu yumağın içine sıkıştırılmıştır. Bu kötülüklere bizzat bizim günahlarımız- geçmişteki, şu anki ve gelecekteki- eklenmiştir. Bu iğrenç yumak nereye konuyor? Bu sıra dışı Kurban’ın üzerine yükleniyor. Tanrı’nın tasarısına göre suçlarımızı yükleniyor, bedellerini ödüyor ve taşıyor.

Dosetizme göre Mesih acı çekemezdi. Tanrı’ya şükürler olsun ki acı çekmeye razı oldu! Tanrı’ya şükürler olsun ki bu kadar sevildiniz! Tanrı’ya şükürler olsun ki bir Kurtarıcınız var! Tüm ihtiyaçlarınızı sağladığı için- hem şimdiki zamanda hem de sonsuzluk boyunca- Tanrı’ya şükürler olsun! “Oysa Mesih, kendisini bir kez kurban ederek günahı ortadan kaldırmak için çağların sonunda ortaya çıkmıştır. Bir kez ölmek, sonra da yargılanmak nasıl insanların kaderiyse, Mesih de birçoklarının günahlarını yüklenmek için bir kez kurban edildi. İkinci kez, günah yüklenmek için değil, kurtuluş getirmek için kendisini bekleyenlere görünecektir.” (İbraniler 9:26-28)

“Bizler günah karşısında ölelim, doğruluk uğruna yaşayalım diye, günahlarımızı çarmıhta kendi bedeninde yüklendi. O'nun yaralarıyla şifa buldunuz.” (1.Petrus 2:24)

Apollinariyanizm

Apollinaryus, İsa’nın hem ilahi hem de insani olan bir kişi olduğuna inandı. 13 image12356 cool text heresy 45Fakat daha önce gördüğümüz gibi, Mesih’in ilahi doğası haline gelen Tanrı’nın Logos’unun, İsa’nın rasyonel insan canının yerini aldığını düşünüyordu. Mesih’in bedeninin insan doğasının yüceltilmiş hali olduğuna inanıyordu. Diğer bir deyişle, İsa bir insan olduğu halde, insan düşüncesine sahip değildi, düşüncesi tamamıyla ilahiydi. Apollinaryus, Mesih’in iki doğasının bir kişi içinde yanyana var olamayacağını öğretiyordu. Çözümü Mesih’in insan doğasını azaltmakta bulmuştur.

Apollinariyanizm İ.S. 381’de Konstantinapolis’te gerçekleştirilen İkinci Genel Konsül’de mahkum edildi. Bu yanlış öğretiş, İsa kişisinde gerçek ve tam bir insanlık olmasını inkar eder. Kutsal Yazılar İsa’nın hem Tanrı, hem de insan olduğunu ilan eder. Nitekim, hepimizin tüm zamanlar boyunca işlediğimiz günahlarının karşılığını ödeyecek yeterli değerde pak ve kutsal bir kurban sunabilmek için Tanrı olması gerekirdi. İnsanlar için ölmesi için de bir insan- günahsız bir insan- olması gerekmiştir.

Kutsal Yazılar’da İsa’nın denendiğini okuyoruz. “Çünkü başkâhinimiz zayıflıklarımızda bize yakınlık duyamayan biri değildir; tersine, her alanda bizim gibi denenmiş, ama günah işlememiştir.” (İbraniler 4:15). İsa hepimizin yaşayabileceği her türlü denenmeyle karşılaştı. Bizi anlayabilmesinin ve bizlere yardım edebilmesinin nedenlerinden biri budur. Denenmişti- gerçek anlamda. Zulüm gördü; yoksuldu; hor görüldü ve fiziksel olarak acı çekti. Uzun süren ve çok zalim bir ölümün ıstırabına katlandı. İblis tarafından denendi. Hiçbir şeyde günah işlemedi.

14 image12221 exclamation mark more intense red 45Apollinariyanizm, İsa’nın denenmesi konusunda bir açıklama getiremiyor. İsa’nın düşüncesi insan düşüncesi olmasaydı, denenmeleri anlamsız olurdu. İsa objektif olarak denenmenin üstesinden gelecek ise, buna aynı zamanda insan aklında da karşı durması gerekirdi çünkü denenme insan aklında gerçekleşir. Eğer İsa’nın insan ruhu/düşüncesi yok ise, denenmiş olması da mümkün değildir. Ayrıca, Tanrı denenemez. “Ayartılan kişi, "Tanrı beni ayartıyor" demesin. Çünkü Tanrı kötülükle ayartılmadığı gibi kendisi de kimseyi ayartmaz.” (Yakup 1:13, İncil). Eğer Apollinariyanizmin öğrettiği gibi, ilahi Ruh/düşünce, İsa’nın insan ruhu/düşüncesinin yerini aldıysa, o zaman, İsa Tanrı olarak denenmiştir. İlk kilisenin bu öğretiyi yanlış öğreti olarak mahkum etmiş olmasına şaşmamalı.

İsa bilgelikte de gelişti. “İsa bilgelikte ve boyda gelişiyor, Tanrı'nın ve insanların beğenisini kazanıyordu.” (Luka 2:52). Bu, İsa’nın insani yönünden söz ediyor. Tanrı bilgelikte gelişir mi? Mümkün değil!

Tanrı'nın zenginliği ne büyük, bilgeliği ve bilgisi ne derindir! O'nun yargıları ne denli akıl ermez, yolları ne denli anlaşılmazdır! Rab'bin düşüncesini kim bilebildi? Ya da kim O'nun öğütçüsü olabildi? Kim Tanrı'ya bir şey verdi ki, karşılığını O'ndan isteyebilsin? Her şeyin kaynağı O'dur; her şey O'nun aracılığıyla ve O'nun için var oldu. O'na sonsuza dek yücelik olsun! Amin.“ (Romalılar 11:33-36)