headerLogo2b-18pt-myriadpro

Eski Antlaşma’da Bulunan ve İsa Tarafından Gerçekleştirilen Peygamberlikler

12 image906 read injil bible 45Kararın tam olarak ne söylediğini bilmiyoruz ama konusu kolayca anlaşılabiliyor. Nehemya Yeruşalim’in yıkık durumunu haber alıyor. Bu yüzden büyük bir keder yaşıyor. Kral yasının nedenini soruyor. Nehemya cevap veriyor ve kenti yeniden bina etmek için izin istiyor.

O halde bu karar, ‘Yeruşalim’i yeniden bina etme’ hükmüdür. Kentin yeniden bina edilmesine izin veren başka bir karar yoktur. Bu karar yeniden bina edilmesine izin veriyor ve Nehemya kitabı bu işin nasıl yürütüldüğünü anlatıyor. Kayıtlara geçmiş olan ve kentin yeniden yapılmasına izin veren başka bir karar yoktur. Diğer tüm kararlar tapınağın yeniden yapılmasından söz etmektedir.

Bu yazının başında, yedi peygamberliği gerçekleştirmenin istatistiki olasılığını sıralayan bir tablo bulunmaktadır. Listedeki yedinci peygamberlik şöyle diyor, ‘İsa, Artahşasta’nın Yeruşalim’i yeniden bian etme kararından 173.880 gün sonra kendisini Kral olarak sunacaktı.’ Bu süreyi nasıl hesapladık?

Birincisi, bu ayetlerde Daniel’in hafta kelimesini nasıl kullandığını anlamamız şarttır.  Asıl sözcük, ‘yedi’ anlamına gelen şabua kelimesidir. Bu nedenle, Daniel’in peygamberliğinde birinci ayetin bir kısmında, ‘En Kutsal'ı meshetmek için senin halkına ve kutsal kentine yetmiş hafta kadar zaman saptanmıştır’ derken, aslında ‘yetmiş tane yedi saptanmıştır,’ denmektedir. Bu İbranice kelime Eski Antlaşma’nın başka bir yerinde ‘yıl’ anlamında kullanılmaktadır. ‘Gün haftası’ değil, ‘Yıl haftası’ anlamı taşımaktadır. Ayrıca, Daniel’in gün olarak değil, yıl olarak düşündüğünü biliyoruz. “Medli Ahaşveroş oğlu Darius Kildan Kralı oldu. Krallığının birinci yılında ben Daniel, RAB'bin Peygamber Yeremya'ya bildirdiği sayının - Yeruşalim'in ıssız kalacağı yılların sayısının - yetmiş olduğunu Kutsal Yazılar'dan anladım.” (Daniel 9:1-2, Eski Antlaşma)

13 image11642 number 7 seven 45Ayrıca, peygamberliğin çerçevesi de ‘yetmiş tane yedi’nin yıl olarak anlaşılmasını gerektirmektedir. Eğer bunları ‘yedi’ gün olarak düşünürsek, hepsi 490 gün eder ki, bu da bir yıldan biraz daha fazla bir süredir. Bu kadar kısa bir süre içinde kentin yeniden bina edilmesini ve bir kez daha yıkılmasını düşününce, bu yorumun tamamıyla olanaksız olduğu görülmektedir. 

Peygamberlik, Meshedilmiş Olan’ın, karar verildikten 69 hafta sonra geleceğini söyler, yani, 69 ‘yıl haftası’. 69 ‘yıl haftası x 7 = 483 yıl. Bunlar 360 günden oluşan peygamberliksel yıllardır çünkü Kutsal Kitap’ta bir ‘ay’ otuz gün ve bir yıl 360 gün olarak sayılır. Henüz 365 günlük Güneş takvimi geliştirilmemişti. Bu nedenle, hesap yaparken 360 günlük yıl kullanmak mantıksız değildir. 

360 günlük takvimi kullanarak, Daniel’in 69 haftalık peygamberliğinin gününü şöyle hesaplayabiliriz: 483 yıl x 360 gün = 173.880 gün. Bu nedenle, Yeruşalim’i yeniden bina etme kararından 173.880 gün sonra Mesih gelecekti. 69 haftayla ilgili son olay Mesih’in kendisini İsrail’e Mesih’leri olarak sunmasıdır. O gün bu eski peygamberlik gerçekleşecekti. “Ey Siyon kızı, sevinçle coş! Sevinç çığlıkları at, ey Yeruşalim kızı! İşte kralın! O adil kurtarıcı ve alçakgönüllüdür. Eşeğe, evet, sıpaya, eşek yavrusuna binmiş sana geliyor!” (Zekeriya 9:9, Eski Antlaşma)

İsa Yeruşalim’e geldiğinde bu bir heves değildi. Tanrı şöyle buyurdu, “Sonu ta başlangıçtan, henüz olmamış olayları çok önceden bildiren, tasarım gerçekleşecek. İstediğim her şeyi yapacağım diyen benim.” (Yeşaya 46:10, Eski Antlaşma). Tanrı, Daniel’e Mesih’in Yeruşalim’e ne zaman gireceğini ve sevinç çığlıklarıyla Kral ilan edileceğini kesin olarak bildirmişti. “Önden giden ve arkadan gelen kalabalıklar şöyle bağırıyorlardı: "Davut Oğlu'na hozana! Rab'bin adıyla gelene övgüler olsun, En yücelerde hozana!"” (Matta 21:9, İncil)

14 iii many moons2 temp5 45Burada ele almadığımız iki şey var. Birincisi, Artahşasta’nın hükmü ne zaman verildi? Yeruşalim’e doğru geri sayıma ne zaman başlayacağımızı bilmemiz gerekiyor. Evet, 173.880 gün ama ne zamandan itibaren? İkincisi, 360 günlük peygamberlik yıllarını, bizim 365 günlük yıllarımızın temel aldığı Güneş takvimine çevirmeliyiz. Bir dizi Kutsal Kitap akademisyeni, tarihçi ve tarih dizincisi bu hesapları yapmıştır ve çok kolay bir çalışma gibi görünmemektedir; en azından benim çalışmaları hakkında okuduklarma göre öyle görünmüyor. Fısıh Bayramı’nın zamanını belirlemek için Yahudi yeni aylarının zamanlamasını kullandılar ve yılın tam uzunluğunu bulmak için Londra’daki Royal Observatory (Krallık Gözlemevi) ile kontrol ettiler. Çalışmalarını doğrulamak için modern astronomik tablolar ve bilgisayarlar kullandılar. Dikkatli bir şekilde tarihi incelediler. Artık yılları hesaba kattılar. Her biri, kararın verilmesiyle İsa’nın çarmıha gerildiği haftanın Pazar günü Yeruşalim’e girişi arasında 173.880 gün olduğunu buldular. Fakat bunu bulmak için hepsi aynı yöntemi kullanmadılar.

Daniel’in öngörüsünün başlangıç noktası, ‘Yeruşalim’i yeniden bina etme buyruğunun verilmesidir.’ Kutsal Kitap, Yahudi halkına vatanlarına geri dönme hakkı veren iki Fars Kralının üç kararından söz eder. İ.Ö. 539 ve İ.Ö. 458’de tapınağın yeniden bina edilmesine izin veren kararlar alınmıştır. İ.Ö. 445 yılında Artahşasta tarafından verilen üçüncü kararın hem tapınağın hem de Yeruşalim kentinin yeniden bina edilmesine izin verdiği açıktır.

Öte yandan peygamberliğin önemini görmek için bu üç karardan birini seçmek zorunda değiliz. Bende saygı uyandıran, Daniel’in rakamlarını ne kadar kabaca hesaplarsak hesaplayalım, Daniel’in önceden bildirdiği Mesih’in Orta Doğu sahnesine İ.Ö. 55 ve İ.S. 38 yılları arasında bir zamanda gelmesi gerektiği sonucuna varıyor olmamız. Pers krallarının hangisinin kararını seçersek seçelim 173.880 günlük geriye sayım bu dönem içine denk geliyor.