Not: Sol sütunda sıralanan referanslar Katolik Kilisesi Katekizmi’nden alınmıştır. Papa II. John Paul bunu, ‘Katolik doktrininin tümünün bir özeti’ olarak tarif etmiştir. Katolik Kilisesi’nin kendi inanç ve uygulamaları hakkında resmi derlemesidir. Sağ sütundaki referanslar ise Kutsal Kitap’tandır. Farklı bir şey söylenmediği sürece tüm referanslar İncil’den alınmıştır.
KATOLİK KİLİSESİ’NİN ÖĞRETİŞLERİ |
KUTSAL KİTAP’IN ÖĞRETİŞLERİ |
1. Meryem ana rahmine düştüğü andan itibaren ilk günahın lekesinden korunmuştu. [490-492] |
Adem soyundan gelen Meryem günah içinde |
2. ‘Tümüyle Kutsal’ olan Meryem |
Meryem günahkardı; ancak Tanrı kutsaldır. (Luka 18:19 ; Romalılar 3:23 ; Vahiy 15: 3-4) |
3. Meryem, İsa’nın doğumundan önce doğumu sırasında ve İsa’nın doğumundan sonra bakireydi. [496-511] |
Meryem İsa’nın doğumuna kadar bakireydi. |
4. Meryem Tanrı’nın Annesidir. |
Meryem İsa’nın dünyadaki annesiydi. |
5. Meryem Kilise’nin Anasıdır. |
Meryem kilisenin bir üyesidir. |
6. Meryem, acı verici fidyeyle kurtarış |
İsa tek Kurtarıcı’dır çünkü |
7. Meryem yaşamının sonunda göğe |
Meryem’in ölümü üzerine bedeni toprak oldu. |
8. Meryem, tüm kaygılarımızı |
Mesih İsa tüm kaygılarımızı ve ricalarımızı |
9. Kendimizi Meryem’e teslim etmeliyiz, |
Kendimizi Rab İsa’ya teslim etmeliyiz, |
10. Tanrı Meryem’i Göklerin ve Yerin |
Gökte ve yerde yüceltilen sadece O olduğu |
NOTLAR:
(1) Roma Katolik Kilisesi Meryem'in günah işleme yetisinden yoksun olduğunu öğretir. Buna göre, gebe kalması sırasında kendisine verilen özellik günahtan özgür olması için onda saklı tutulmuştur. “Bütün yaşamı boyunca her tür kişisel günahtan özgür” kalmıştır [493]. Bu öğretiş acaba Kutsal Kitap’tan mı? Hıristiyan inancına uygun mu? Hayır, değil! Katolik Kilisesi Katekizmi bunun ‘kilise geleneklerinden’ biri olduğunu kabul eder: “Yüzyıllar boyunca Katolik Kilisesi daha da çok farkına vardı ki Tanrı’dan gelen lütufla dolu olan Meryem gebe kaldığı andan itibaren kurtulmuştur” [491].
Oysa Tanrı’nın sözü böyle değildir. “Çünkü herkes günah işledi ve Tanrı'nın yüceliğinden yoksun kaldı.” (Romalılar 3:23, İncil). Tanrı “herkes” mi diyor yoksa “Meryem hariç herkes” mi? Aslına bakarsanız, Meryem’in kendisi günahkar olduğunu biliyordu. Yoksa bir Kurtarıcı’ya ihtiyacı olduğunu söylemezdi. “Meryem de şöyle dedi: "Canım Rab'bi yüceltir; Ruhum, Kurtarıcım Tanrı sayesinde sevinçle coşar.” (Luka 1:46-47, İncil)
Havva yaşamış olan tek günahsız kadındı, o da günah işlediği ana kadar…
(2) Meryem Kilise’nin Anası mıydır? Birincisi ‘katolik’ kelimesi ne anlama geliyor? Bu sözcük Grekçe ‘katholikos’ sıfatından türemiştir ve ‘genel’ veya ‘evrensel’ anlamına gelir. Yaklaşık olarak İ.S. 110 yıllarında İgnatiyus tüm Hıristiyan kiliselerinden ‘katolik’ diyerek söz etmiştir. Sözcük küçük ‘k’ ile kullanıldığında, mezhep farkı gözetmeksizin her yerde İsa’ya iman eden imanlıları kast eder. Bu da Katolik Kilisesi’nin bir üyesi olmadan hala katolik kilisenin bir parçası olabilirsiniz demektir. Büyük ‘K’ ile yazılan Katolik sözcüğü ise ‘Roma Katolik Kilisesi’ veya ‘Katolik Kilisesi’ni kast etmek için kullanılagelmiştir.
Hıristiyan olmak için Roma Katolik Kilisesi’ne üye olmanız gerekmez. Günahlarının – geçmişteki, şimdiki ve gelecekteki günahlarının- bağışlanması için sadece İsa’ya iman eden ve güvenen herkes Hıristiyan’dır. Bu, onları Katolik yapmaz. Nitekim, Katolik İnancı Gerçek Hıristiyanlık’ı Temsil Ediyor mu? - Bir Katolik Hangi Ölçüye Göre Hıristiyan Sayılır? adlı yazıda göreceğimiz gibi, Katolikler’in büyük bir kısmı sadece İsa’ya güvenmiyorlar. Size İsa’ya inandıklarını söyleyeceklerdir. Fakat aynı zamanda, Papa’nın, Meryem’in ve kiliselerindeki rahibin gücüne ve yerine getirdikleri dinsel kuralların etkinliğine inandıklarını da söyleyeceklerdir. Bütün bu şeylere güvenerek cennete gitme şansına sahip olmayı umut ediyorlar. Bu da Kutsal Kitap’ın öğretişlerine tamamıyla aykırıdır.