İsa, dünyasal hizmeti sırasında bir peygamberin yapacağı işleri yaptığı için Tanrı’dan daha azı olduğu sonucuna mı varmalıyız? Bu sonuca varamayız çünkü okuduğumuz ayetlerde şunu okuduk: “...Söz Tanrı’ydı.” Söz, başkasına bağımlı bir varlık değildi. Tanrı, her şeye gücü yetme niteliğini başkalarına devredemez. İsa, başı sonu olmayan Tanrı mıdır? Evet. Başlangıcı olmayan Tanrı’nın sonu olmayan Oğlu’ydu. Tanrı’nın sonsuz Oğlu, insanlığı giyinmek ve bir süre aramızda yaşamak için Bakire Meryem aracılığıyla doğmayı seçti. Ne var ki, bu hiçbir zaman tanrılığını azaltmadı.
Tanrı’nın yapamayacağı bir şey var mı? Evet, var. Tanrı yalan söyleyemez ya da kendi karakterine aykırı bir şey yapamaz. Günahsızdır, kutsaldır ve yalan söyleyemez. Yalan söylemeyi ya da günah işlemeyi seçemez. Bunlar, Tanrı için birer seçenek değil. Bununla birlikte, Tanrı insanlığı giyinebilir ve bir süre aramızda yaşayabilir. Ve öyle yaptı.
Hristiyanlık dünya dinleri arasında eşsiz bir yere sahiptir; bunun en önemli nedeni öğrettikleri değildir. Eşsizliği, merkezinde bulunan kişinin- İsa Mesih’in eşsizliğinden kaynaklanır. Hristiyanlık İsa’nın öğrettikleri üzerine değil, İsa’nın kim olduğu ve ‘Söz beden alıp aramızda yaşadıktan’ sonra İsa’nın başardıkları üzerine kurulmuştur. Kuşkusuz, Hristiyanlar olarak bizler öğretişlerine bağlıyız. Kimse İsa gibi konuşmadı ve öğretmedi ama nihai olarak, İsa’nın söylediklerinin değeri kim olduğuna ve yaptıklarına bağlıdır.
Bazıları İsa’yı tarihin büyük din önderleri arasına koymaya çalışıyorlar. ‘Birçoğu arasında’ diyorlar. Başkaları, İsa’yı tarihin peygamberleri arasına koymaya çalışıyorlar. ‘Bütün zamanların en büyük peygamberi’ diyorlar. Başkaları karşı çıkıyor, ‘Hayır, en büyüklerden biri ama en büyüğü değil’ diyorlar. Bu şekilde konuşan insanlar, İsa’yı tanımaları gerektiği kadar tanımıyorlar. Bu bölümde kullanılan bu özel unvanla, Söz, ya da İncil’in başka bölümlerinde başka bir ilahi terimle resmedilse de çıkartabileceğimiz tek bir sonuç vardır. İsa o kadar büyüktür ki, kesinlikle kimse O’na benzetilemez.
Söz, henüz dünya oluşmadan önce vardı. Söz, Roma, Yeruşalim ya da belli bir inancın dünyasal merkezi neyse, o şehir olmadan önce vardı. Bu, İsa’yı diğer büyük din önderlerinden çok ayrı bir yere mi koyuyor? Kesinlikle. O’nunla, yaşamış başka herhangi biri arasındaki farkın büyüklüğünü ölçmenin bir yolu yoktur!!!
Birkaç satır önce şu soruyu sordum, ‘Tanrı’nın yapamayacağı bir şey var mı?’ Birkaç şey üzerinde durduk ama bunlardan biri insan biçimine bürünmesi değildi. Bunu anlamak bizim için mümkün olmasa da, Tanrı için bunu gerçekleştirmek mümkündür.
Tanrısal gizemin doruklarının, Tanrı hakkında merak ettiğimiz çoğu şeyi aşması bizi rahatsız etmeli mi? Zannetmiyorum. Bugün hayatınızda ilk kez İncil’de Tanrı’nın cennetten dünyaya yolculuğu- Söz’ün beden alması- hakkında okumuş olabilirsiniz. Tanrı bunu bize açıklamış olsa da, anlayışımızın ötesindedir. Ve zaten anlaşılmaz olmalıdır. Neden mi? Çünkü Tanrı’nın bilgeliği, bizim bilgi ve bilgeliğimizin sonsuz derecede üstünde ve ötesindedir. Tanrı’nın iradesini hiç hayal edemeyeceğimiz bir şekilde gerçekleştirmesini beklemeliyiz.
“Tanrı'nın zenginliği ne büyük, bilgeliği ve bilgisi ne derindir! O'nun yargıları ne denli akıl ermez, yolları ne denli anlaşılmazdır!" (Romalılar 11:33, İncil)
Bugünkü çalışmamızda iman konusunu ele aldık. İsa, Romalı askerin imanına hayran kaldı. Hayatın bütün gizleri arasında Tanrı’ya güvenen iman yaşamını yaşadı. Çünkü Tanrı’nın düşünceleri bizim düşüncelerimizden yüksek ve yolları bizim yollarımızdan yüksektir, Tanrı’nın zaman içinde belli bir anda ne yaptığını anlayamamamız olağandışı bir şey değil. Ama sadece Tanrı dünyayı İsa Mesih adlı kişi olarak ziyaret ettiği için değil.
Tanrı hakkında ne bilebiliriz? 'Tanrı’nın sevgisi hakkında daha fazla öğrenmek' dizisini okuduysanız şimdi ne diyeceğimi biliyorsunuzdur. Tanrı’nın ancak kendisini doğaüstü bir şekilde açıklamasıyla bilinebileceğini biliyorsunuzdur. İnsanın canının Tanrı’yı kişisel ve yaşamsal bir şekilde bilebilmesi için, önce sadece İncil’i ya da bu makaleleri okumasından başka bir şey gereklidir. Tanrı bilgisi, kimya bilgisinin kimya kitapları okunarak edinilmesi şeklinde edinilemez. Bu şekilde Tanrı, entelektüel olarak bilinebilir ama ruhsal olarak bilinemez. Doğaüstü bir Tanrı ancak doğaüstü bir şekilde bilinebilir, yani insanın bir şeyi doğal olarak öğrenme biçiminin ötesinde bir şekilde bilinebilir. Tanrı’nın kendisini yüreğe…sizin yüreğinize açıklaması gerekir. İyi haber, Tanrı’nın bunu yapmayı istiyor olmasıdır.
Bu haftanın sonunda İsa’ya gerçekten iman eden biri olduğunuzu görmek ister miyim? Evet, isterim ama bunun gerçekleşmesinin tek bir yolu vardır. Tanrı’nın kendisini size açıklaması gerekir. Tanrı, bunu yapmanın aracı olarak bu makalelerden birini seçebilir. Ya da, bunun yerine bu gece rüyanızda size görünmeyi seçebilir. Bunu, en beklemediğiniz anda yapabilir. Ama bu konuda hataya düşmeyin, Tanrı değişimin aracısıdır. Kabınızın kapağını zorla açmaz. Tanrı, iradeniz üzerinde baskı kurmaz. Fakat, aşağıdaki ayetin ifade ettiği gibi, kimse, Tanrı’nın Ruhu’nun yardımı olmadan İsa’nın Rab olduğunu söyleyemez. Tanrı’nın yardımı olmadan kimse, İsa hakkında bunu sevinçle ilan etme eğiliminde değildir.
“Bunun için bilmenizi isterim ki...Kutsal Ruh'un aracılığı olmaksızın da kimse, ‘İsa Rab'dir’ diyemez.” (1. Korintliler 12:3, İncil)