İncil Meryem için neden ‘Tanrı’nın Annesi’ demiyor? Tanrı bunu gözden mi kaçırdı? Eğer Meryem gerçekten ‘Tanrı’nın Annesi’ olsaydı, Tanrı’dan önce var olması gerekirdi. Bu mümkün değil, öyle değil mi? Kutsal Kitap Tanrı’nın sonsuz olduğunu ve başlangıcı olmadığını açıklıyor. Tanrı’nın hem bir annesi olup, hem de hala Tanrı olması mümkün değildir.
İsa’nın annesinin göklerde onun üzerinde yetkisi olduğu veya onunla yetkiyi paylaştığı ilahiyat açısından olanaklı değildir. Başı ve sonu olmayan Tanrı’nın ne bir annesi vardır, ne de İsa’nın dinlemesi gereken anne, ‘her şeye gücü yeten Anne’dir. Dilerseniz Kutsal Yazılar’ı kendiniz araştırabilirsiniz fakat inanın bana, İsa hiçbir zaman Meryem’i, insanlığın annesi, kilisenin annesi yapmamış, göklerde taçlandırmamış veya taçlandırılmasını izlememiştir. Katolik Kilisesi’nin kendisine verdiği ünvanlardan herhangi birini ona bahşetmemiştir.
İsa, Beytlehem’deki Doğumundan Önce Vardı
İsa’nın Beytlehem’de doğmadan önce var olduğunu ilk keşfettiğimde bunun benim için bir sürpriz olduğunu kabul etmeliyim. Şaşırtıcı olan şey, İsa’nın ilahi olduğunu açıkça ifade eden bir bölümü okumuyor olmamdı. İsa birisiyle konuşuyordu, artık ayrıntılarını bile hatırlamıyorum. Fakat bu konuşmayı dinlerken kendi kendime şöyle dedim, “Farkında mısın? İsa, Tanrı!” Ancak daha sonra, bu gerçeği doğrulayan pek çok kanıt olabilecek metin buldum. İşte bunlardan biri; İsa bizlere İbrahim peygamberle ilişkisinden söz ediyor:
“İsa, "Size doğrusunu söyleyeyim, İbrahim doğmadan önce ben varım" dedi.” (Yuhanna 8:58)
Hayatta gözle görebildiğimizden daha fazlası var mı? Evet, var. Aynı şey İsa için de geçerli. İsa ilahi olduğu halde, insanlığını Meryem’den aldı. Bundan önce Tanrı’ydı ve Tanrı olmak için anneye ihtiyacı yoktu. Sizin ve benim dünyaya gelmek için anneye ihtiyacımız var. Tanrı’nın yok. İsa Meryem’den sadece insanlığını aldığı için ona Tanrı’nın Annesi demek doğru olmaz. Katolik kıyası yanlıştır.
İsa Tanrı’dır.
Meryem İsa’nın annesidir.
Bu nedenle, Meryem Tanrı’nın Annesidir.
Düzeltildiğinde şöyle okunması gerekir:
İsa, insan olan Tanrı’dır.
Meryem İsa’nın annesidir.
Bu nedenle, Meryem, Tanrı’nın içinde mesken kurmayı seçtiği İsa’nın annesidir. Rahminde Tanrı’yı oluşturmadı. Tanrı için, Meryem’in rahminde dokuz ay geliştikten sonra, oluşumunu tamamladığı ve doğmaya hazır olduğu söylenemez. Gerçek şu ki, Tanrı’nın bir biçimi yoktur. Tanrı Ruh’tur.Maddi olmayan bir varlıktır. Tanrı’nın, Tanrı olmak için Meryem’e ihtiyacı yoktu. Bu nedenle, bu anlamda, Meryem ‘Tanrı’nın Anası’ değildir. Sadece İsa’nın annesi olduğu söylenebilir.
Uzlaşmaz Farklılıklar
Katolik inancında Meryem’le, Kutsal Kitap’taki Meryem arasında uzlaşmaz farklılıklar var mıdır? Evet, vardır. İkisi farklı iki karakterdir. Katolikler, muazzam ünvanlara gark edilmiş Meryem’in, sizden veya benden daha fazla Tanrı gibi olduğunu düşünürler. Soru: Peki ya Tanrı’ya itibar edilmesi? Meryem, Tanrı’nın kendisini göstermesi, görünmez Tanrı’nın İsa’nın yaşamı aracılığıyla görünür olması için bir kanaldan başka bir şey değildi. Nasıl oluyor da, bazıları Yaratıcı yerine kabı övüyorlar? Tanrı’nın dünyayı ziyaret etmek için kullanmak üzere herhangi birini seçebileceğini bilmemiz gerekiyor. Tanrı’ya odaklanmalıyız. Meryem, doğaüstü olanı deneyim etme fırsatına sahip olan ve bunu kabul eden bir kadındı. Fakat İncil’de resmedildiği şekliyle yaşamı boyunca Meryem’i izlediğimizde, onunla ilgili başka hiçbir şeyin sıra dışı olmadığını görüyoruz. Birkaç çocuğu daha oldu. Eş ve anne olarak rollerine devam etti. Ona atfedilen mucizeler aslında yoktur. Nitekim İsa’nın göğe alımasından sonra, İncil’in geri kalan bölümlerinde ondan sadece bir kez söz ediliyor. Yani, 171 bölüm, 22 kitap ve iki yüzden fazla sayfada Meryem’den söz edilmiyor. Neden? İsa’nın üstünlüğünedeniyle… “Bedenin, yani kilisenin başı O'dur. Her şeyde ilk yeri alsın diye başlangıç olan ve ölüler arasından ilk doğan O'dur.” (Koloseliler 1:18). Dirilmiş ve egemenlik süren Rab İsa Mesih kilisenin başıdır, Papa değil. Rütbe, onur, yücelik ve güçte İsa birincidir VE diğer herkes -ister melek ister insan olsun- Rab İsa’nın mütevazı kullarından başka bir şey değildir. Meryem hakkında Katolik Kilisesi’nin öğrettiklerine karşın, kimse İsa’ya herhangi bir açıdan eşit değildir. Her şeyde ilk yeri alsın diye…
Meryem Özel Bir Şekilde Onurlandırılmıyor
İsa, Meryem’in özel bir şekilde onurlandırılacağına ilişkin hiçbir şey öğretmedi. İncil’den, insanlar arasında Meryem’in konumunu yükseltmek için İsa’nın sahip olduğu bir fırsata baktık ama İsa böyle bir şey yapmadı. Kalabalık arasında birisi şöyle seslendi, “Ne mutlu seni taşımış olan rahme, emzirmiş olan memelere!” (Luka 11:27). Fakat İsa Meryem’e bu şekilde bir onur verilmesine karşı çıktı ve aksine şöyle dedi, “Daha doğrusu, ne mutlu Tanrı'nın sözünü dinleyip uygulayanlara!” (Luka 11:28)
İsa’nın dünyasal hizmeti sırasında fırsatlar çıktığı halde, Meryem’in özel bir onura sahip olduğuna ilişkin bir öğretiş vermedi. Meryem’den saygısız bir şekilde söz etmedi. Anneliğinden saygısız bir şekilde söz etmedi. İsa’nın neden bu şekilde karşılık verdiğiyle ilgili nedenlere baktık. Onu başkalarının gözünde yükseltmek için sahip olduğu başka bir fırsata bakalım.