headerLogo2b-18pt-myriadpro

Katolik Kilisesi’nin Aklanma Konusunda Anlayışı Nedir? “O Kutsal Su Benim İçin Hiç İşe Yaradı mı, Anne?”

2.Yargıç (Kutsallık): “Hiçbir şey. Tanrı’nın işiydi. Orada durup onu savunmak için kimin yerini bıraktığını gördünüz. İsa göründüğünde, sonucun ne olacağını sen de en az benim kadar biliyordun. Kutsal Yazılar İsa’nın görünmesi konusunda ne diyor? 25 image10972 calvary cross two walking 45“Mesih, kendisini bir kez kurban ederek günahı ortadan kaldırmak için çağların sonunda ortaya çıkmıştır.” (İbraniler 9:26, İncil). Tanrı, içinde bulunduğu bedenle günahı ortadan kaldırabilmek için kendisini insan olarak gösterdi. Günahın gücünü yok etmek ve insanları günahın suçu ve cezasından kurtarmak için geldi. Ben Kutsal Yazılar’ı bu şekilde anlıyorum. Amacı, günahı, insanı mahkum etmek ve insanı ölümcül boyunduruğu altında tutmak konusunda güçsüz kılmaktı.”

3.Yargıç (Doğruluk): “Sanıkta ne gördüğünü biliyorsun. “Saf kutsallık,” dedin. Ben, onda ne gördüğümü biliyorum. Saf doğruluk. Tıpkı biraz önce senin söylediğin gibi, “Tanrı tüm evrende saf, pak ve kutsallığa sahip tek varlık, o halde bu adamda gördüğüm O’nun kutsallığı olmalı.” İsa ölüm cezasına çarptırıldığında insanın günahlarının tüm suçu İsa’ya aktarıldı. Biz de, burada bütün niteliklerimizin iman edenlere aktarıldığı gerçeğine tanıklık ediyoruz. Bu sanık, Tanrı’nın İncil’de açıkladıklarına inanıyor.”  

2.Yargıç (Kutsallık): “Bu mahkemenin yönünü neyin değiştirdiğini biliyor musunuz? Tanrı’nın lütfu. Tanrı’nın lütfuna karşılık verenlere ne mutlu. Bu düşünce, neredeyse insan olmayı istememe neden oluyor çünkü nasıl bir şey olduğunu kendim deneyim etmek istiyorum. “İnsanlar İsa Mesih'te olan kurtuluşla, Tanrı'nın lütfuyla, karşılıksız olarak aklanırlar.” (Romalılar 3:24, İncil). Tanrı’nın insanı aklaması için bir neden yoktu. Fakat Tanrı onları karşılıksız olarak aklıyor. Karşılıksız! Karşılıksız, hak edilmeyen bir armağan ve yasaya itaatleri sonucu kazanılmıyor. Mahkeme salonundan çıktıktan sonra bu adamın sürdüreceği olağanüstü yaşamı düşünün. İsa, kendisini izleyen herkese söylediğini ona da söyleyecek, ‘Karşılıksız aldınız, karşılıksız verin.’ (Matta 10:8, İncil)”

3.Yargıç (Doğruluk): “Çok doğru! Tanrı’nın insanları aklama yöntemi insana egemen lütfu konusunda görkemli bir örnek veriyor. Sanki Tanrı’nın lütfu insanın arıtan, aklayan nehrinden, yüzyıllardan beri içtiği, çok derin bir pınar açmış gibi!”

2.Yargıç (Kutsallık): “Fakat bu aklamayı sağlamak için ödenen bedeli unutmayalım. Bizim sanık hakkında ki hükmümüz, “Suçlu olduğu ve ölüm cezasını hakkettiğiydi!” Kurtuluşu Tanrı’nın lütfuyla gerçekleşti, karşılıksızdı fakat İsa için inanılmaz bir bedeli vardı. İman edenler için karşılıksız ama İsa Mesih aklamayı satın aldı ve onlar için sağlamak adına ağır bir bedel ödedi. Ne Kurtarıcı ama!

“Tanrı'nın önünde insan nasıl haklı çıkabilir?” (Eyüp 9:2, Eski Antlaşma)

26 faucet of grace1 temp5 45Katolik Kilisesi Eyüp’e nasıl bir yanıt verir? Yanıtı, Kutsal Kitap’a dayanan bir Hıristiyan’ın vereceği yanıttan çok farklı bir yanıt olurdu. Katolik inancının, takipçilerine Tanrı karşısında doğru bir konuma sahip olmak için ne yapmaları gerektiği konusunda öğrettikleri Kutsal Kitap’la en fazla çeliştiği alandır. Katolik inancının öğrettikleriyle Kutsal Kitap’ın öğrettikleri arasındaki en büyük ayrım budur.

KATOLİK KİLİSESİ: “Sorduğun için teşekkürler Eyüp. Kilisemizde aklanma isteyen adayların iyi eylemler yapmaları gerekir.” (Bkz. Katolik Kilisesi Katekizmi, paragraf 1248-1249.) Bu dizideki ilk yazıda söylediğim gibi Katolik Kilisesi Katekizmi Katolik Kilisesi’nin inanç ve uygulamaları konusunda resmi yayınıdır.

“Aklanma, Tanrı’nın lütfunun günahkarın yüreğine döküldüğü bir süreçtir,” diye devam ediyorlar. “Lütuf, kontrolü kutsal rahip ve papalarımızın elinde olan bir musluk gibidir. Musluk, yaptığın iyi işler ve katıldığın kutsal törenlere göre açılır. İnsan, giderek artan bir şekilde doğruluk kazanır. Eyüp, bu sürece başlamak ister misin? Vaftiz olarak bir anda aklanma kazanabilirsin. Fakat ne zaman günah işlersen aklanmayı yitireceksin. Sonra rahibin suçunun büyüklüğünü saptayacak ve hakkında daha fazla bilgi toplarken sizi affedip affetmemeye karar verecek. (Katolik Kilisesi Katekizmi, paragraf 85.) Ancak Tanrı günahı bağışlayabilir fakat Tanrı’nın iradesi bunun Katolik Kilise aracılığıyla yapılmasıydı. (Katolik Kilisesi Katekizmi, paragraf 1441-1445.) Affedilirsen, iyi işler yaparak aklanmanı geri kazanabilirsin. Rahiplerimiz bu iyi işlerin neler olacağını belirleyecek. Rahibin gerekli göreceği iyi işler, günahının doğasına ve belirlenen iyi işleri yapma becerine bağlı olacak.” (Katolik Kilisesi Katekizmi, paragraf 88.)

EYÜP: “Hangi kutsal kitaptan alıntı yapıyorsunuz? Aklanma, Tanrı’nın, insanın bağışlanmasını ve kendisine Tanrı’nın doğruluğunun verilmesini sağlayan açıklaması değil mi? Ben Kutsal Kitap’ın bunu öğrettiğini düşünüyordum. Bir süreç değil. Günah işlediğinde kaybedilip yeniden kazanılmıyor sonra yine kaybedilip yeniden kazanılmıyor! Tanrı’yla ilişkini sonsuza dek değiştiren bir kerelik bir açıklama! Benim Kutsal Kitap’ı anladığım şekliyle, Tanrı, kendi gözünde kabul edilebilir olmam için gereken tüm doğruluk, paklık ve kutsallığı hesabıma yatırdı.” Katolik Kilisesi’nin verdiği yanıt Eyüp’ün kafasını karıştırmıştı. 

27 image7520 stop dur 45KATOLİK KİLİSESİ: “Yanılıyorsun Eyüp.” (Katolik Kilisesi’nin, Eyüp’ün, Kutsal Kitap’ta Tanrı’nın bizleri nasıl akladığını söyleyen ayetler üzerinde mümkün olduğu kadar az düşünmesini sağlamak için elinden gelenin en iyisini yapması gerekiyor. İşte bu ayetlerden biri: “İnsanlar İsa Mesih'te olan kurtuluşla, Tanrı'nın lütfuyla, karşılıksız olarak aklanırlar.” (Romalılar 3:24, İncil). Katolik insanların, Tanrı’nın insanlarla ilişkisini açıklama biçimi üzerinde fazla düşünmelerine de engel olmaları gerekiyor: “karşılıksız olarak”. Sorun büyüktür. Çünkü İsa şöyle diyor, "Karşılıksız aldınız, karşılıksız verin." Matta 10:9, İncil)