headerLogo2b-18pt-myriadpro

İncil Güvenilir mi?

GÜVENİLİRLİK SONUCU

69 image11761 injil incil nt new testament 45Güvenilir bir tarihsel kayıt – İsa Mesih’in yaşamının doğru bir anlatısı- olarak İncil’den yararlanıp yararlanamayacağımızı belirlemek için Yeni Antlaşma belgelerini, bütün tarihsel belgeler için kullanılan kriterlerle test ettik. Hangi sonuçlara ulaştık?

1) Yeni Antlaşma belgelerinin içeriği kuvvetli bir şekilde doğrulandı. Tarihsellik testlerini tatmin edici bir şekilde geçiyor.

2) O halde İsa gerçekten İncil'in anlattığı gibi yaşamış ve İncil'in öğrettiğini söylediği şeyleri öğretmiştir. Bu tarihsel olarak kanıtlanabilir bir olgu olmakla kalmaz, aynı zamanda Yeni Antlaşma'nın antik tarihin en iyi belgelendirilmiş ve gerçeğe en sadık kitabı olduğunu gösterir.

3) Bunun anlamı, Tanrı’nın İncil’de bizlere ilettiklerine güvenebilecek olmanızdır. İsa’nın ölümü ve dirilişi hakkında Yeni Antlaşma’da verilen kanıtlar gibi kanıtları incelerken, burada ifade edilenlerin doğruluğundan şüphe duymamız için mantıklı, tarihsel ve başka herhangi bir neden olmaması anlamına gelir. Anlamakta zorlanabiliriz. İnanmakta zorlanabiliriz. İsa hakkında bize anlatılanlarla çeliştiğini görebiliriz ama bu doğru olmadığı anlamına gelmez.

McMaster İlahiyat Okulu’nda ilahiyatçı, inanç savunmacısı ve yorum profesörü olarak çalışan Dr. Clark Pinnock şöyle diyor,

“Kadim dünyada, bu kadar mükemmel bir metinsel ve tarihsel tanıklıklar dizisinin tanıklığına sahip , akılcı bir karar verilebilmesini sağlayacak şekilde bu denli üstün bir tarihsel veri dizisi sağlayan başka bir belge yoktur. Dürüst bir insan bu tür bir kaynağı bir kenara atamaz. Hıristiyanlığın tarihsel referansları konusunda kuşkuculuk, akılcı olmayan bir temele dayanmaktadır.” (23)

İncil insanlar, kültür, tarih ve ilahiyatın oluşturduğu zengin bir dokudur. İncil’in sayfaları arasında gerçek sevinçleri ve acıları olan gerçek insanlarla karşılaşırız. 70 image4480 thankful glad look face 45İnsan ırkını, yaşamını uğruna verecek kadar çok seven bir Kurtarıcı’yla karşılaşırız. Ve Tanrı’yla, uzak, ilgisiz bir ruh olarak değil, insanların ilişkilerinde ve yaşamlarında yakın bir şekilde ilişkili biri olarak karşılaşırız.

Yeni Antlaşma, bugün de iki bin yıl önce olduğu kadar taze ve geçerlidir. İçindekileri tanıma süreci, keşiflerle dolu bir yolculuk olmaya devam ediyor. Bu yolculuktan büyük keyif aldım ve sizleri bana katılmaya davet ediyorum. İsa’yı izlemek mi? Neden olmasın? İsa şöyle diyor, “Koyunlarım sesimi işitir. Ben onları tanırım, onlar da beni izler. Onlara sonsuz yaşam veririm; asla mahvolmayacaklar. Onları hiç kimse elimden kapamaz.” (Yuhanna 10:27-28)

REFERANSLAR 

1)  Newman, Robert C., “Miracles and the Historicity of the Easter Week Narratives,” Evidence for Faith, s. 284.
2)  Bruce, F. F., The New Testament Documents: Are They Reliable? (Grand Rapids: Eerdmans, 1974), s.16-17.
3)  Kenyon, F.G. Our Bible and the Ancient Manuscripts, (New York: Harper and Brothers, 1941), 2. Bölüm.
4)  Metzger, Bruce M., The Text of the New Testament (New York ve Oxford: Oxford University Press, 1968), s.86. 
5)  Barnett, Paul, Is the New Testament History? (Ann Arbor: Vine Books, 1986), s. 46-47.
6)  Kenyon, F.G., The Bible and Archaeology, (Harper, New York, 1940), s.228.
7)  See Grant M., Jesus: An Historian's Review of the Gospels, (Scribner's, 1977), s. 199; Wright, N.T., Who Was Jesus?, (Eerdmans Publications, 1992); Paul Barnett, Peter Jensen and David Peterson, Resurrection: Truth and Reality: Three Scholars Reply to Bishop Spong,(Aquila, 1994).
8)  Fuller, Reginald Fuller, Foundations of New Testament Christology, (Scribner's, 1965), s. 142.
9)  Josephus, Jewish Antiquities, XVIII. 3.2.
10)  Tacitus, Cornelius, The Annals of Imperial Rome, xv, 44.
11)  Africanus, Julius, Extant Writings XVIII in Ante-Nicene Fathers, ed. A. Roberts and J. Donaldson, (Grand Rapids: Eerdmans, 1973, Vol. VI), s.130.
12)  Pliny to Trajan, Letters, 10:97-98
13)  Lucian, The Death of Peregrine, 11-13, in The Works of Lucian of Samosata, translated by H.W. Fowler and F.G. Fowler, 4 vols. (Oxford: Clarendon, 1949), vol. 4., cited in Habermas, The Historical Jesus, s. 206.
14)  Bruce, F.F., The New Testament Documents: Are They Reliable? (6th ed.), Grand Rapids: Eerdmans, 2003), s. 123
15)  Flectchure, J.E., “The Spanish Gospel of Barnabas", Novum Testamentum, vol. XVIII, 1976, s. 314-320.
16)  Glueck, Nelson. Rivers in the Desert History of Negev, (New York: Farrar, Strous and Cudahy, 1959), s.136.
17)  Robinson, A. T., Redating the New Testament, quoted in Norman L. Geisler and Frank Turek, I Don’t Have Enough Faith to Be an Atheist (Wheaton, IL: Crossway, 2004), s. 256.
18)  McDowall, Josh, The New Evidence That Demands A Verdict (Nashville: Thomas Nelson Publishers, 1999), s.64.
19)  Robinson, A. T., Redating the New Testament, quoted in Norman L. Geisler and Frank Turek, I Don’t Have Enough Faith to Be an Atheist (Wheaton, IL: Crossway, 2004), s.269.
20)  Habermas, Gary and Antony Flew, Did Jesus Rise From the Dead? (San Francisco: Harper and Row, 1987), s. 43.
21)  Ibid.
22)  Metzger, Bruce M., The New Testament: Its Background, Growth, and Content, 2nd edition (Nashville: Abingdon Press, 1983), s.127.
23)  Pinnock, Dr. Clark, Set Forth Your Case (New Jersey: The Craig Press, 1968), s. 58.